Vilkår og betingelser

Standard salgsbetingelser for kjøp av varer på nett

Innledning
Dette kjøpet reguleres av standard salgsbetingelser for kjøp av varer på nett, som er angitt nedenfor. Kjøp av varer på nett reguleres primært av avtale­loven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven, og disse lovene gir forbrukerne rettigheter. Lovene er tilgjengelige (på norsk) på www.lovdata.no. Vilkårene i kontrakten skal ikke forstås som en begrensning av juridiske rettigheter, men beskriver de respektive partenes viktigste rettigheter og plikter i forbindelse med kjøpet.

Disse salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbruker­tilsynet. For mer informasjon om disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets rettningslinjer.

1. Salgsavtale
Kontrakten omfatter disse salgsbetingelsene, informasjon gitt i bestillingssystemet, samt eventuelle spesialavtaler. I tilfelle av konflikter i den oppgitte informasjonen, skal alt som er spesialavtalt mellom partene ha forrang, forutsatt at dette ikke bryter med den obligatoriske lovgivningen.

Kontrakten suppleres også av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Parter
For kunder innen EU er selgeren:
Røros Tweed AS,
Tollef Bredals Vei 8, 7374 Røros, Norge.
webshop@rorostweed.no
+47 72 40 67 20
VAT registration number SE502050-955901
og refereres til nedenfor som “Selgeren”.

Kjøperen er den part som har lagt inn bestillingen og refereres til nedenfor som “Kjøperen”.

3. Priser
De oppgitte prisene for varer og tjenester er totalprisen som skal betales av Kjøperen. Disse prisene inkluderer alle skatter og tilleggs­kostnader. Kjøperen skal ikke bli belastet med tilleggskostnader som Selgeren ikke har informert Kjøperen om på forhånd.

4. Kontraktsinngåelse
Kontrakten er bindende for begge parter så snart Kjøperen har sendt bestillingen til Selgeren.

Imidlertid er en part ikke bundet av kontrakten dersom det er stave- eller typografiske feil i produktbeskrivelsen fra Selgeren i bestillingssystemet for nettbestillingen eller i Kjøperens bestilling, og den andre parten innså eller burde ha innsett at en slik feil var til stede.

5. Betaling
Selgeren kan belaste Kjøperen for varene fra det tidspunkt de blir sendt av Selgeren til Kjøperen.

Dersom Kjøperen bruker et kreditt- eller debetkort til å foreta betalingen, kan Selgeren holde midlene på kortet når bestillingen er lagt. Kortet vil bli belastet samme dag som varene sendes.

6. Levering
Levering anses å ha funnet sted når Kjøperen eller deres representant har mottatt varen.

Dersom leveringstiden ikke er angitt i bestillingssystemet, skal Selgeren levere varene til Kjøperen innen rimelig tid og senest 30 dager etter at bestillingen ble lagt inn av Kjøperen. Varene skal leveres til Kjøperen med mindre spesielle ordninger er gjort mellom partene.

7. Produktrisiko
Produktrisikoen påhviler Kjøperen så snart varen er mottatt av Kjøperen eller deres representant i samsvar med punkt 6.

8. Angrerett
Med mindre Kjøperen ikke har rett til å angre, kan de angre bestillingen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må informere Selgeren om at de vil utøve denne retten innen 14 dager fra starten av angrefristen. Denne perioden inkluderer alle kalenderdager. Hvis perioden slutter på en lørdag, søndag eller helligdag, vil den bli forlenget til neste virkedag.

Fristen for å utøve angrerett vil bli ansett som overholdt hvis varsel er sendt før slutten av angrefristen. Kjøperen har bevisbyrden for å demonstrere at retten er blitt utøvd. Varsel må derfor sendes skriftlig (via angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner som følger:

  • For kjøp av enkeltvarer begynner angrefristen dagen etter at varen eller varene er mottatt.

  • Hvis bestillingen består av flere leveranser, begynner perioden dagen etter at den siste leveransen er foretatt.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til Kjøperen uten unødig forsinkelse og senest 14 dager etter at Selgeren har mottatt varsel om Kjøperens beslutning om å utøve retten til å angre. Selgeren har rett til å holde tilbake tilbakebetalingen til varen eller varene er blitt returnert av Kjøperen, eller til Kjøperen har dokumentert at varene er returnert.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til Kjøperen uten unødig forsinkelse og senest 14 dager etter at Selgeren har mottatt varsel om Kjøperens beslutning om å utøve retten til å angre. Selgeren har rett til å holde tilbake tilbakebetalingen til varen eller varene er blitt returnert av Kjøperen, eller til Kjøperen har dokumentert at varene er returnert.

9. Forsinkelser og manglende levering: Kjøperens rettigheter og frist for krav
Hvis Selgeren ikke leverer varene eller leverer dem for sent i henhold til vilkårene i partenes kontrakt, og dette ikke skyldes Kjøperen eller forhold fra Kjøperens side, kan Kjøperen, i samsvar med kapittel 5 i forbrukerkjøpsloven, kreve oppfyllelse av kontrakten eller si opp kontrakten.

For krav om retting for kontraktsbrudd, skal varsel gis skriftlig for dokumentasjonsformål (f.eks. via e-post).

Oppfyllelse av kontrakten
Kjøperen kan bekrefte kjøpet og kreve oppfyllelse av kontrakten fra Selgeren. Kjøperen kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse av kontrakten hvis det er hindringer for oppfyllelsen som Selgeren ikke kan overvinne, eller hvis oppfyllelsen av kontrakten ville medføre betydelig ulempe eller kostnader for Selgeren som er uforholdsmessige i forhold til Kjøperens interesse i oppfyllelsen av kontrakten. Imidlertid, hvis disse hindringene skulle fjernes innen rimelig tid, kan Kjøperen kreve oppfyllelse av kontrakten.

Kjøperen vil miste sin rett til å kreve oppfyllelse av kontrakten hvis de venter en urimelig lang tid før de fremsetter krav.

Oppsigelse
Hvis Selgeren ikke leverer varene innen den angitte tidsrammen, kan Kjøperen be Selgeren om å levere innen rimelig tid. Hvis Selgeren ikke leverer varene innen denne tidsrammen, kan Kjøperen si opp bestillingen.

Kjøperen kan imidlertid si opp bestillingen umiddelbart hvis Selgeren nekter å levere varene. Dette gjelder også i tilfeller der levering til avtalt tid var en avgjørende faktor for inngåelse av kontrakten, eller hvis Kjøperen hadde informert Selgeren om at leveringstiden var en avgjørende faktor.

Hvis varen leveres etter den tilleggstiden som er satt av Kjøperen eller etter leveringstiden, og dette var en avgjørende faktor for inngåelse av kontrakten, må oppsigelse begjæres innen rimelig tid etter at Kjøperen ble informert om leveringen.

10. Defekte varer: Kjøperens rettigheter og frist for å gi varsel
Hvis varen er defekt, må Kjøperen varsle Selgeren om at de ønsker å påberope seg defekten innen rimelig tid etter at defekten ble oppdaget eller burde vært oppdaget. Kjøperen anses alltid å ha gitt rimelig varsel hvis varsel gis innen to måneder etter at defekten ble oppdaget eller burde vært oppdaget. Varsel kan gis senest to år etter at Kjøperen har overtatt varen. Hvis varen eller deler av den er ment å vare betydelig lenger enn to år, forlenges fristen til fem år.

Hvis varen har en defekt som ikke skyldes Kjøperen eller forhold på Kjøperens side, kan Kjøperen, i henhold til kapittel 6 i forbrukerkjøpsloven, velge mellom omlevering eller kreve at avtalen heves, avhengig av de relevante omstendighetene.

Melding må gis til Selgeren skriftlig.

  • Omlevering
    Kjøperen kan velge en tilsvarende vare. Imidlertid har Selgeren rett til å motsette seg Kjøperens krav hvis oppfyllelse av kravet er umulig eller medfører urimelige kostnader for Selgeren. Omlevering skal skje innen rimelig tid. Som regel har ikke Selgeren rett til å foreta mer enn to forsøk på å utbedre feilen.

  • Heving
    Hvis varen ikke blir reparert eller omlevert, kan Kjøperen også heve kjøpet dersom feilen ikke er uvesentlig.

11. Selgerens rettigheter ved kontraktsbrudd fra Kjøperens side
Gebyrer for uavhentede, ikke forhåndsbetalte varer.

Hvis Kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan Selgeren kreve et gebyr fra Kjøperen. Gebyret skal i maksimum dekke Selgerens faktiske kostnader for levering av varen til Kjøperen. Kjøpere under 18 år kan ikke belastes dette gebyret.

12. Garantier
Garantier utstedt av Selgeren eller produsenten gir Kjøperen ytterligere rettigheter utover de lovbestemte rettighetene de har krav på. Dermed innebærer ikke en garanti noen begrensning i Kjøperens rett til å gi melding eller fremme krav ved forsinkelser eller feil i henhold til paragrafene 9 og 10.

13. Personopplysninger
Selgeren er ansvarlig for behandling av de innsamlede personopplysningene. Med mindre Kjøperen gir samtykke til noe annet, kan Selgeren kun samle inn og lagre de personopplysningene som er nødvendige for at Selgeren skal kunne oppfylle sine forpliktelser i henhold til avtalen. Kjøperens personopplysninger skal kun gis til andre dersom dette er nødvendig for at Selgeren skal oppfylle avtalen med Kjøperen, eller i tilfeller der dette er pålagt ved lov.

14. Konfliktløsning
Krav må rettes til Selgeren innen rimelig tid i henhold til paragrafene 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister uten rettslige skritt. Hvis dette ikke lykkes, kan Kjøperen kontakte Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet kan kontaktes på (+47) 23 400 500 eller på www.forbrukerradet.no